Výživová poradkyně Mgr. Ing. Markéta Rozinková - změňte svůj život - Jak začít?

Jak začít?

Ne nadarmo se říká, že základem zdraví je pestrá a adekvátní strava, která pokryje potřebu všech vitaminů i minerálních látek. Mnoho lidí ale má sklony k jednotvárnosti ve svém jídelníčku stejně tak, jak mají jednotvárný režim během dne. 

Pak mohou lidé vyhledat služby mě jako výživového poradce, když se necítí dobře, když se cítí být unavení a váha letí bez zřetelných důvodů nahoru, nebo jim nefunguje trávení, mají zhoršené výsledky krevních či jaterních testů apod… Teorie jsou dnes k dostání všude na internetu, bohužel nefungují pro všechny a ještě 90 % z nich nejsou podložené vědecky či lékařsky. Na internet může psát kdokoliv cokoliv.

A bohužel dnešní živnostenský zákon umožňuje komukoliv pracovat jak výživový poradce bez patřičného vzdělání. Pak si kdokoliv dovolí radit komukoliv nepodložená moudra, jen proto, že mu to někdo za 2 dny nalil do hlavy na produktovém školení. Nehledě na to, že tito rádoby poradci většinou žijí jen z přeprodeje náhražek a doplňků, bez nějaké komplexní služby a věcných odborných rad. Prostě: dejte si pilulku nebo prášek a vše bude v pořádku…Bez zájmu o to, jestli vám tím ještě více neublíží. Prostě své má jisté a více ho nezajímá… Toto není v pořádku ani podle Asociace výživových poradců. Myslíte si vy sami, že vše správné a zdravé je takto jednoduché? 

Pokud chce člověk změnit svůj vzhled, nemůže zůstávat líný uvnitř. Zkuste se zamyslet nad tím, co očekáváte od svého těla, co mu dáváte a jak mu to dáváte. Neříkám, že doplňky stravy by měly být smeteny z povrchu zemského, ale vždy pamatujte, že základem by měla být zdravá strava, jednoduché přirozené suroviny, domácí příprava a pohyb, který je šetrný k pohybovému aparátu a hlavně je pravidelný. Pokud své tělo budete správně živit, budete vnímat jeho změny a signály a naslouchat, tak dokážete hned vypozorovat, proč ta a ona situace nastala a nastavit nápravné opatření, aby se to příště už neopakovalo. 

Pak, pokud třeba z výsledků skeneru zjistíme, že máte dlouhodobější nedostatek některého prvku nebo vitaminu a ani cílený výběr a konzumace potravin nepomáhá tak efektivně, můžete sáhnout po přírodním doplňku stravy. Ale nikdy naopak. Pokud totiž někdo jí jednotvárně i málo, nestíhá si jídlo v klidu ani sníst a pak a chce tyto nedostatky vybalancovat hrstí doplňků, ze 100 % se setká s neúspěchem. Syntetické doplňky a doplňky v neuváženém množství či nevhodné kombinaci naopak tuto karenci mohou ještě prohloubit.

Třeba někdo má problémy se střevy, má celiakii nebo chronický zánět střevní stěny, logicky se vstřebatelnost všech živin snižuje. Někdy tento zánět je nespecifický a proto je potřeba ze stravy vyloučit i mechanicky či chemicky dráždivé suroviny a metodou pokus-omyl pak selektovat, co konkrétnímu tělu vadí. Všichni jsme jedineční. A není úplně rozumné vše dráždivé ze stravy naprosto vyloučit, vždyť jídlo nemá stát jen na 3 druzích zeleniny… A kde je sezónnost a pestrost? Existuje i mnoho lidí s onemocněním žlučníku či žlučových cest. Někdo se nemůže podívat ani na čerstvý chléb, jiný snese celozrnné obiloviny, ale zase ne česnek. Pokud má někdo z různých důvodů po resekci žaludku, tak je známo, že se špatně vstřebává železo, protože mu chybí kyselé prostředí žaludku. Není však ale nasnadě zvýšit dávky hovězího masa, protože i přemíra konzumace červeného masa nese s sebou určité další problémy, jako je jeho horší stravitelnost, vyšší tučnost apod. Proto není úplně od věci železo suplementovat v přírodní formě a nejlépe ještě podpořit přírodním zdrojem vitaminu C. Důležité je poslouchat své tělo, zkoušet, co vadí a co ne a nedbat moc na nevyžádané rady okolí, nemusí na Vás fungovat. 

Třeba budete jíst psyllium nebo jinou vlákninu v kapslích ve velkém množství, protože zrovna nemáte chuť na zeleninu a chcete prostě zhubnout nebo upravit trávení. Tím se ale ochuzujete o vitaminy a barviva a navíc díky velkým jednorázovým dávkám zamezujete i vstřebávání dalších makro i mikro živin. Spíše si zkuste zeleninu vybírat tu, aby Vám chutnala a snažte si ji připravit co nejvíce pestře a chutně. Nebo uděláte mixovanou zeleninovou polévku, přidáte trochu másla, opečená semínka na ozdobu, k zakousnutí žitný chléb a máte zdravý oběd či večeři. Tuk pomáhá vstřebat vitaminy rozpustné v tucích, semínka dodají kvalitní tuky a rostlinné bílkoviny a zinek, vláknina je v zelenině a složité škroby pro dodání dlouhodobé energie jsou v pečivu. Nikdy neobědvejte bez pečiva nebo přílohy. Na večeři stačí někdy i jen polovina porce, pokud už nebudete aktivní. Takové jídlo je za pár korun a za pár minut. Vláknina jako doplněk je tedy nesmysl. Nebo máte problém s vlasy i nehty a začnete suplementovat zinek. V doplňcích se zinkem je však několikanásobná dávka, než tělo potřebujete a logicky si tím můžete blokovat třeba vstřebávání mědi.

Nejlepší se proto jeví tyto zásady

  1. Pestrá strava – celozrnné obiloviny, pseudoobiloviny, sezónní zelenina dušená, čerstvá i restovaná, luštěniny, čerstvé ovoce, mléčné kravské výrobky, ale i kozí či ovčí, pravidelná konzumace menších dávek masa, vajec a ryb. Své zásadní místo mají i bylinky.
  2. UZP – vyhněte se ve velké míře ultrazpracovaným potravinám. Raději si udělejte dušené maso na zelenině, než jej koupit v konzervě. Raději si kupte obyčejný žitný kváskový chléb, než ten balený plný aditiv pro podporu kyprosti, barvy a trvanlivosti
  3. Základní suroviny – nemusíte kupovat ovesnou kaši plnou cukru, barviv a sojového proteinu, ale stačí uvařit si prostě ovesné vločky a osladit banánem nebo čekankovým sirupem, přidáte mandle a chia semínka a 3 lžíce jogurtu na zjemnění a skvělá a vyvážená snídaně či svačina je na světě. Za poloviční cenu dvojnásobná porce pro dodání všeho potřebného. Můžete si koupit i směs vloček, ořechů a semínek, ale dbejte na to, aby byly bez cukru, zbytečné chemie a aditiv. 
  4. Bezobalový nákup základních surovin – šetříte životní prostředí i svou peněženku
  5. Vaření na více dnů šetří čas, peníze i energii – do domácího jídla víte kolik a co dáte
  6. Čas na relax a pohyb na čerstvém vzduchu – stačí obout boty a vyrazit, i s rodinou, partnerem, dětmi.
  7. Věnujte čas sobě tak, jako ho věnujete ostatním a práci, nesobeckost je obdivuhodná, ale tělu také neprospívá. Proč byste dětem měli vařit z bio zeleniny a sami se zaplácnete rohlíkem s paštikou. I vy jste důležití.
  8. Nedržte v sobě stres a negativní emoce, uvolňujte je postupně, hromadění negativních emocí a bolestí bez ventilace neprospívá vašemu zdraví. Pokud neumíte emoce uvolnit slovně, pište si to do deníku, malujte, boxujte. Něco pro to dělejte…
  9. Mějte rádi sami sebe, netrestejte se za drobná uklouznutí od vašeho plánu za změnou. Po zhřešení si nedávejte hladovky, ale prostě hned naskočte s dalším jídlem do starého režimu. Tělo se Vám odvděčí a ještě si nebudete brzdit spalování nárazovým i dlouhodobým hladověním. Buďte pozitivní – taková motivace Vás posune dále a snáze.
  10. Očisty a detoxy nejsou potřeba, pokud jíte vyváženě po celý rok. 

Simply the best!

Přeji krásný začátek jara, a pokud chcete, tak duben je měsíc jater, podpořte jejich činnost bylinkami a Moringou, mám pro Vás mnou vyvinutou směs pro dobrou činnost jater, k dostání na  https://marketarozinkova.cz/eshop/sortiment/bylinne-smesi-s-moringou/bylinna-smes-pro-dobrou-cinnost-jater-detail

Pro registrované